Miért nem hajtok fejet a Mester előtt és miért nem ízlik a Margarita?

Nemrég sokadszorra sikerült elemi értetlenkedést kiváltanom azzal a kijelentésemmel, hogy én rossz könyvélményként éltem meg a Mester és Margaritát. Az ilyesmi kényelmetlen dolog, ha az ember komoly-nemkomoly irodalmi körökben próbálja kivívni azt az érdemet, hogy adjanak a szavára és a véleményére, de a gustibus mégiscsak egy figyelmen kívül nem hagyható faktor, és amit felkínálhatok, az szerény, de őszinte érvelés Bulgakov legnagyobb irodalomtüzérségi lövedéke ellen, vagy talán mégsem ellene, hanem saját perspektívám védelmében. Három pontban.

1. Kulturális disszonancia

Az orosz egy idegen kultúra, ennélfogva soha nem is szerettem az irodalmukat. Ez még változhat, de nem vagyok biztos benne, hogy lenne bármilyen közös élményrendszerem a fent nevezettel; egyrészt értelemszerűen túl későn születtem ahhoz, hogy érezzem, amire célozgat Bulgakov (és persze sok magyar író, de ebbe ne menjünk bele), másrészt túl falusi vagyok az urbánus és kozmopolita szereplőkhöz, harmadrészt nem szeretem, ha a gúny és a szarkazmus a szerző tollában a tinta nagy hányadába beeszi magát. Márpedig a Mester és Margarita társadalmi és kulturális értelemben is egy diszkréten eltakart, csukott szájjal való kuncogás. Én ehhez egyrészt túl naiv vagyok, másrészt túl egyenes. A történet egyik gerincét adó politikai szatíra így engem soha nem fog úgy lenyűgözni, mint azokat, akik erre fogékonyak. Azt is gyanítom, hogy a földrajzi és időbeli távolságok nem tettek jót a humornak és a kifinomult kikacsintásoknak, így mindenképpen úgy érzem, hogy lemaradok valamiről, az a valami ráadásul nem is kevés. Lehet azzal érvelni, hogy a Mester és Margarita egy intellektuális kihívás, de valószínűleg nem olyan, amihez nekem sok közöm van.

2. Biblia és irodalom

Talán a legsúlyosabb hiányosságom, hogy nem ismerem a Bibliát, legalábbis nem úgy és olyan mértékben, ahogy azt az irodalmi korpuszt rágcsálók nagy része elvárja. A sok szempontból dogmatikus nyugati kánon irodalma egészen a mai napig utalgat a görög mitológiára és a Bibliára, és mind a kulturális közös nyelv, mind az ikonoklazmus szintjén fontos hivatkozási pontokat jelentenek. Az én értékrendszeremben az ilyen referenciák mindenképpen arra valók, hogy jutalmazzák az olvasót, ha veszi az adást, de ne szankcionálják, ha nem. A Mester és Margarita bár többé-kevésbé megteremti a maga mitológiáját, a teljes élvezeti értékhez megköveteli a Bibliához kapcsolódó műveltséget – a regény másik nagy történeti szála, irodalom-az-irodalomban módszerrel Ha-Nocri (Jézus) kalandjaival szórakoztatja vagy éppen zavarja össze az olvasót. Az egész persze bámulatosan hatásos, ahogy az ateizmusba cementezett Moszkva és a kristálytiszta bibliatörténeti jelenetek váltják egymást, szó se róla.

3. Narratív szélütés

Mégis, úgy érzem, Bulgakov le akarja dugni vendégei torkán a teljes emeletes esküvői tortát. Ha elcsípjük a viccet, ő még lapátolja tovább: ugye ízlik, ugye jól csinálom? Irgalmatlan kép ez egy fiókíróról. Máskor pedig több dolgot akar fókuszba állítani egyszerre, mint amennyit ténylegesen elbír. Mi is a Mester és Margarita végső lényege?  Nincs, természetesen, mert ez egy művészregény, ahol maga a mű művészete a mű lényege. A felületes olvasást ennélfogva nyilvánvalóan nem is jutalmazza, ami elég nagy hiányosság, viszont ezt jól ellenpontozza azzal, hogy emlékezetes. Vizuális, harsány, kaotikus: kérdés, hogy mi marad meg, a részletek, vagy maga a káosz képe? Kirántott szőnyeg ez, ami az olyan naiv és egyenes olvasónak, mint én vagyok, nem épp a legkedvezőbb fogadtatás. Félre ne tessek érteni; én szeretem lefejtegetni a rétegeket, felkutatni a dugijót, összekötni a kilógó cérnákat, csakhogy amiről szó van, az „sör, ásványvíz”. Nincs kapaszkodó Bulgakov regényében. Nem az, ami. Sziszüphoszi gombolyag, gordiuszi rubikkocka.

A fentiek, mindent összevetve, nem tartalmaznak értékítéletet. A Mester és Margarita fenomenális, hatalmas írói teljesítmény. Ezt soha nem vontam kétségbe. Általában amúgy nem jövök ki a mágikus realizmussal sem – Bulgakov regénye pedig (ráadásul!) egyfajta mágikus szubrealizmus, aminek se macskafüle, se szarkafarka. Rengeteget tanultam ebből a könyvből, azt meg kell hagyni, de így is csak a műveltségi péniszcentizés és írói ambíciók szempontjából adott valamit, olvasói kielégülés viszont nem kísérte zajos útját.

Címkék: ,

4 hozzászólás to “Miért nem hajtok fejet a Mester előtt és miért nem ízlik a Margarita?”

  1. adeptus Says:

    Az első két ponttal egyetértek, viszont nekem ezek nem negatívumok: éppen ellenkezőleg. A Mester és Margarita végső lényege meg a Faust újraértelmezése, de ha a bibliai szál nem fogott meg, nyilván nem értékeled a nagy egészet sem.

  2. fbdbh Says:

    Gondolkoztam, hogy beleírjam-e a Faustot is – mivel az sem áll közel hozzám. Ahogy Az Ember tragédiája és hasonlók is bőven kiesnek abból, amit szeretek és szerethetek. Viszont szerintem a Mester és Margarita több, mint Faust-újraértelmezés, mivel Faust-figura igazán nincs benne (ha nem számítjuk Moszkvát :D). Sőt, még a Krisztus utolsó megkísértése is eszembe jutott. De igen, a kulturális hátterem nem tartalmaz bibliai fűszerezést, szóval ezek így megingatják a dolgokat.

  3. adeptus Says:

    Hát, ha a tényleges paktumra nem is kerül sor, azért a Mester elég közel kerül Wolandhoz, hogy összevessük a jó doktorral. Persze én elfogult vagyok a faustiádákkal, láttad, mi a kedvenc könyvem. 🙂

    A Krisztus utolsó megkísértése egyébként nekem nagy csalódás volt (a könyv, a filmet nem láttam), ugyanebben a témában Graves Jézus királya sokkal jobb.

  4. fbdbh Says:

    Igen, én ezzel a fausti dologgal főleg azért nem tudok azonosulni, mert bennem nincs meg a bűn (-be esés, árulás, stb.) keresztény koncepciója. Mondjuk, a Mann-félét nem is olvastam, szóval ez is egy olyan, ami az én hiányosságom és nem másé. 😀

Vélemény, hozzászólás?

